سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج موقت وبزرگان اهل سنت

سه شنبه 85 شهریور 14 ساعت 8:7 صبح

متعه وبزرگان اهل سنت

--------------------------

آیاازدواج موقت مورد پذیرش بزرگان اهل سنت بوده است؟
بله،ازآن جمله :
الف - ابن جریج اموى شیخ بخارى که اهل سنت نسبت به ثقه بودنش اجماع دارند و همه صحاح سته از او حدیث نقل مى‏کنند ، شصت و یا هفتاد و بلکه نود زنِ متعه داشت.

‏ ذهبى مى‏گوید: «هو أحد الأعلام الثقات . . و هو مجمع على ثقته مع کونه تزوّج نحواً من سبعین امرأة نکاح متعة کان یرى‏ الرخصة فی ذلک و کان فقیه أهل مکة فی زمانه» . میزان الاعتدال ،ج‏2 ، ص‏659 ؛ تهذیب التهذیب ،ج‏6 ، ص‏360.

‏ «ابن جریج یکى از عالمان مورد وثوق و وثاقت او مورد اتفاق اهل سنت است . ضمن اینکه او هفتاد زن متعه - نکاح موقت داشت . نظر او رخصت و جواز نکاح موقت بود . او فقیه اهل مکه در زمان خود بود .»

ب - بزرگان صحابه ، چون عبداللّه بن عباس ، جابر بن عبداللّه انصارى ، عمران‏بن حصین ، ابو سعید خدرى وامیر مؤمنان على( ع ) ، این عمل را جایز مى‏دانستند.

‏ ج - خود عمربن خطاب با صراحت مى‏گوید: «کانتا عَلى‏ عهد رسول‏اللّه و أنا اُحَرِّمهما وَ اُعاقب علیهما».

‏ « دو چیز در زمان پیامبر ( ص ) حلال بوده ولى من آن را تحریم و بر آن تعیین عقوبت مى‏کنم».

‏ چنانکه قوشچى در شرح تجرید ، صفحه 484 ، این جمله را از او آورده و تحلیل و توجیه شگفتى کرده است!

‏ د - در تاریخ طبرى ج‏2 ، ص 579. آمده است که این نهى از عمر بوده و عمران بن سواده بر او وارد شده و ناراحتى و اعتراض مردم به عمر درباره منع از متعه و چند خبر دیگر را به آگاهى او رسانده است.

‏ ه- خود عمربن خطاب در هیچ موردى اشاره به این معنا ندارد که پیامبر( ص ) منع و یا نهى و یا تحریم کرده است ، بلکه مى‏گوید : «أَنَا اُحَرِّمُهُما . . .».

‏ و - تنها روایتى - به تعبیر آنان صحیحه که به آن استناد مى‏کنند که پیامبر( ص ) متعه را تحریم کرده ، همان حدیث سبره است و او اصلاً معروف و شناخته شده نیست و در هیچ کتاب رجالى - خارج از روایتى که نقل کرده سخنى از او به میان نیاورده اند .


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]