** ازدواج موقت**
ازدواج موقت امر مشروعى است که در فقه اسلامى به عنوان «متعه» معروف شده است، به این ترتیب ازدواج، دو گونه است، ازدواج دائم که وقت و زمان آن نامحدود است و ازدواج موقت که مدت آن با توافق طرفین تعیین مىگردد.
این ازدواج با ازدواج دائم در بسیارى از مسائل شباهت دارد از جمله مساله مهریه، خالى بودن زن از هر گونه مانع، و احکام مربوط به فرزندانى که از این ازدواج متولد مىشوند که با فرزندان ازدواج دائم هیچ تفاوتى ندارد، نگهداشتن عده بعد از جدایى، اینها همه نزد ما جزء مسلمات است، به تعبیر دیگر عقد موقت (متعه) یک نوع ازدواج است، با تمام ویژگیهایش. البته تفاوتهایى میان عقد موقت و دائم وجود دارد از جمله این که در عقد موقت نفقه زن بر شوهر واجب نیست، و دو همسر از همدیگر ارث نمىبرند (ولى فرزندان آنها از پدر و مادر و یکدیگر ارث مىبرند) .
به هر حال ما این حکم را از قرآن مجید گرفتهایم که مىفرماید: «فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضة، زنانى را که متعه مىکنید، مهر آنها را باید بپردازید» . (1)
بسیارى از محدثان معروف و مفسران بزرگ، تصریح کردهاند که این آیه درباره عقد موقت است.
در تفسیر طبرى روایات زیادى در ذیل این آیه نقل شده که نشان مىدهد آیه فوق مربوط به ازدواج موقت است و گروه کثیرى از صحابه پیامبر (ص) به آن شهادت دادهاند. (2)
در تفسیر «الدر المنثور» ، و «سنن بیهقى» نیز روایات در این زمینه فراوان است. (3)
در «صحیح بخارى» و «مسند احمد» و «صحیح مسلم» و کتب فراوان دیگر نیز روایاتى که دلیل بر وجود عقد موقت در عصر پیامبر اکرم (ص) است دیده مىشود، هر چند روایات مخالف آن نیز وجود دارد. (4)
جمعى از فقهاى اهل سنت معتقدند که نکاح متعه در عصر پیامبر (ص) بوده سپس این حکم نسخ شده است، در حالى که جمعى مىگویند این حکم تا آخر عمر پیامبر (ص) بوده و «عمر» آن را نسخ کرده است، حدیث «متعتان کانتا على عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب علیهما:متعة النساء و متعة الحج، دو متعه در عصر پیامبر (ص) وجود داشت و من آنها را تحریم کردم و بر آنها مجازات مىکنم!متعه زنان و متعه حج (که نوع خاصى از حج است) » گواه این معنى است. (5)
شک نیست که در این حکم اسلامى در میان روات اهل سنت مانند بسیارى از احکام دیگر اختلاف نظر است، بعضى معتقد به نسخ آن در زمان پیامبر (ص) و بعضى به نسخ آن در زمان خلیفه دوم و گروه اندکى بکلى آن را انکار مىکنند، و این گونه اختلافات در مسائل فقهى وجود دارد، ولى فقهاى شیعه در مشروعیت آن اتفاق نظر دارند و مىگویند در عصر پیامبر (ص) نسخ نشده و بعد از رحلت آن حضرت نسخ آن غیر ممکن است.
به هر حال ما معتقدیم:
ازدواج موقت اگر مورد سوء استفاده واقع نشود، پاسخگوى قسمتى از ضرورتهاى اجتماعى در مورد جوانانى است که قادر به ازدواج دائم نیستند، یا مسافرانى که به خاطر کارهاى تجارى و اقتصادى، یا تحصیلى یا جهات دیگر مدتى از خانواده خود دور مىمانند و مواردى دیگر از این قبیل و مبارزه با ازدواج موقت راه را براى توسعه فحشا در میان این گروهها باز مىکند، مخصوصا در عصر و زمان ما که سن ازدواج دائمى به علل مختلفى بالا رفته و از سوى دیگر عوامل تحریک کننده شهوات، بسیار فراوان است.اگر این راه بسته شود، راه براى فحشا به یقین گشوده خواهد شد.
بار دیگر تکرار مىکنیم که :
ما با هر گونه سوء استفاده از این حکم اسلامى، و آن را بازیچه دست هوسبازان قرار دادن، و زنان را به آلودگى کشاندن، شدیدا مخالفیم، ولى سوء استفاده بعضى هوسبازان از قانون نباید موجب جلوگیرى از اصل قانون شود، بلکه باید از سوء استفاده جلوگیرى گردد.
************************
پىنوشتها:
1- سوره نساء، آیه 24.
2- تفسیر طبرى، جلد 5، صفحه 9.
3- الدر المنثور، جلد 2، صفحه 140-سنن بیهقى، جلد 7، صفحه 206.
4- مسند احمد، جلد 4، صفحه 436-صحیح بخارى، جلد 7، صفحه 16 و صحیح مسلم، جلد 2، صفحه 1022 تحت عنوان «باب نکاح المتعه» آمده است.
5- این حدیثبه همین عبارت یا عباراتى شبیه آن از نظر محتوا در سنن بیهقى، جلد 7، صفحه 206 و بسیارى از کتب دیگر آمده است، نویسنده الغدیر، بیست و پنجحدیث از کتب صحاح و مسندها نقل مىکند که «متعه» در شرع اسلام، حلال و در عصر پیامبر (ص) و خلیفه اول و مقدارى از زمان عمر معمول بوده، سپس او در اواخر عمرش از آن نهى کرد (الغدیر، جلد 3، صفحه 332) .
نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی