سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان وخود باوری

پنج شنبه 85 آبان 11 ساعت 11:48 عصر

 

جوان وخودوخودباوری

گرچه در تکوین شخصیت و پیشرفت آدمى، برخوردارى از همه فضیلت‏هاى اخلاقى و خصلت‏هاى شایسته انسانى نقش مؤثرى دارند ولى برخى از این خصلت‏ها، بویژه در قسمتى از دوره‏هاى زندگى بسیار سرنوشت‏ساز هستند. به عنوان مثال، در دوره جوانى به دنبال شکوفایى استعداد و توانایى‏هاى بالقوه فرد، ضرورت تصمیم‏گیرى‏هاى بسیار مهم، که گاهى مسیر زندگى نهایى انسان را در طول زندگى او مشخص مى‏کند، پیش مى‏آید. در چنین شرایطى، برخوردارى از خصلت والاى خودباورى زمینه سعادت و موفقیت او را در تمام عرصه‏هاى زندگى تضمین مى‏کند. چه، جوان در سایه تحقق خودباورى است که به این اطمینان مى‏رسد که اگر از مجموعه استعدادها و توانمندى‏هایى که دارد به طور مناسب بهره‏بردارى نماید; به اهداف و آرزوهایى که دارد مى‏تواند دسترسى پیدا کند. این احساس توانمندى و خودباورى، از او شخصیتى فعال و خلاق و امیدوار و... مى‏سازد. و او را در برخورد با مشکلات و گرفتارى‏ها از دچار شدن به یاس و ناامیدى رهایى مى‏بخشد. براى روشن شدن اهمیت این موضوع به اختصار ابعاد مختلف مساله خودباورى در این مقال مورد بررسى قرار مى‏گیرد:

الف. خودباورى چیست؟

خودباورى اصطلاحى است که امروزه در جامعه‏شناسى، روان‏شناسى و علوم تربیتى به کار مى‏رود و منظور از آن یک حالت مثبت روحى و روانى است که در نتیجه احساس ارزشمندى در نفس انسان پدید مى‏آید و او را آماده مى‏سازد تا از طریق بهره‏گیرى از لیاقت‏ها و توانمندى‏هایى که دارد به انجام وظایفى که برعهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعى که پیش مى‏آید هراسى به دل راه ندهد. از این حالت روحى در فرهنگ اسلامى با تعابیرى چون علو همت، مناعت طبع، اعتماد به نفس، عزت نفس و... یاد مى‏شود. در واقع، خودباورى، باور به استعدادها، توانایى‏ها و نیروهاى نهفته فطرى درونى است که با اتکاء به آن، مى‏توان به اهداف موردنظر در زندگى رسید و به آنان جامه عمل پوشاند. و مرحله عالى خودباورى، شکوفایى همه استعدادهاى بالقوه فرد است.

روشن است که اولا، این کیفیت نفسانى با نفس محورى فرق دارد. چون در نفس محورى، انسان خود را تابع گرایش‏هاى نفسانى مى‏سازد و از طریق تبعیت از خواست‏هاى حیوانى نفسى، گرفتار امراضى چون کبر و غرور و نخوت مى‏شود و در نتیجه، هستى خویش را به پرتگاه سقوط مى‏کشاند و از طریق غرق‏شدن در شهوات، به مرتبه حیوانیت‏بلکه پایین‏تر از آن سقوط مى‏کند. اما در خودباورى، از طریق خودشناسى و کشف استعدادها و توانمندى‏هاى خود، به احساس عجز و ناتوانى در مقابل سختى‏ها و گرفتارى‏ها غلبه مى‏کند و پله‏هاى پیشرفت و تعالى را یکى پس از دیگرى پشت‏سر مى‏گذارد.

ثانیا، هرگز خودباورى برخلاف نفس محورى، در برابر و در عرض اعتماد و توکل به خدا واقع نمى‏شود. بلکه این امر در طول اعتماد به خدا و در مقابل اعتماد به غیر است. به اصطلاح، یک ارزیابى واقع‏بینانه از توانایى‏هاى خود است تا با آگاهى و شناخت کامل از آنها، در مسیر تعالى و پیشرفت، بهره‏بردارى لازم به عمل آید و این‏گونه نباشد که انسان در برآوردن نیازها و انجام وظایفى که برعهده اوست، چشم به دیگران دوخته و از توانمندى‏هاى خود غافل شود. به تعبیر اقبال لاهورى:

همچو آیینه مشو محو جمال دگران...

از دل و دیده فرو شوى خیال دگران

در جهان بال و پر خویش گشودن آموز

که پریدن نتوان با پر و بال دگران

ب. انواع خودباورى

از دیدگاه‏هاى مختلف خودباورى به اقسامى تقسیم مى‏شود از جمله آنهاست:

1. خودباورى انسانى:

 اولین گام در خودشناسى، دست‏یافتن به این باور است که هر فردى به لحاظ این‏که انسان آفریده شده است، فراتر از سایر موجودات از یک سلسله ویژگى‏هاى برتر نظیر استعداد و ظرفیت و زمینه رشد فراوانى برخوردار است که اگر او به عنوان انسان از توانمندى‏هایى که دارد به نحو صحیح استفاده کند، مى‏تواند به مقام خلیفة‏اللهى برسد مسجود ملائکه واقع شود. در مقابل، اگر در اثر غفلت‏ها و غرق شدن در لذائذ دنیوى و فراموش کردن منزلت واقعى خویش، دچار خودباختگى شود و از ارزش‏هاى انسانى و گرایش‏هاى متعالى تهى گردد، ماهیت‏حیوانى یا پست‏تر از آن پیدا مى‏کند. (1)

2. خودباورى اعتقادى:

هر فردى در زندگى با یک سلسله اعتقادات قلبى و ایمانى زندگى مى‏کند که این اعتقادات هویت فکرى و فرهنگى او را شکل مى‏دهند. بر این اساس، نظام زندگى هر فرد مسلمانى در چارچوب آموزه‏هاى دین مبین اسلام معنى و مفهوم مى‏یابد. چرا که ما معتقدیم دین اسلام کاملترین برنامه‏اى است که از طریق به کار بستن آن، انسان به سعادت دنیوى و اخروى دست مى‏یابد. بنابراین، یک جوان مسلمان موظف است پس از کسب آگاهى‏هاى لازم، از کم و کیف این برنامه انسان‏ساز و نیز یقین پیدا کردن به حقانیت آن زندگى خود را به گونه‏اى تنظیم کند که تمام تلاش‏هاى او در بستر دین سامان پیدا کند و در نهایت، به این باور برسد که رشد و کمال واقعى او جز در بستر احکام و مقررات دینى میسر نیست.

3. خودباورى ملى:

 هر ملتى داراى فرهنگ و تمدن خاصى است که در طول قرون متمادى در سایه تلاش‏هاى نخبگان آن شکل مى‏گیرد. خودباورى ملى، در مقابل از خودبیگانگى و خودباختگى ملى مطرح مى‏شود. گاهى افراد یک جامعه در اثر ناآگاهى و یا تحت تاثیر تبلیغات سوء و جذاب دشمنان، به سنت و باورهاى ملى و فرهنگى خود پشت مى‏کنند و از نمادها و ارزش‏هاى رایج در جوامع دیگر پیروى و تقلید مى‏کنند. این کار به تدریج، راه نفوذ و تسلط همه جانبه بیگانگان را در عرصه‏هاى مختلف آن جامعه هموار مى‏سازد. در نهایت، کیان و استقلال آن جامعه را با خطر جدى مواجه مى‏سازد. در تاریخ جوامع اسلامى به نمونه‏هاى زیادى از این‏گونه جامعه‏ها برمى‏خوریم. ترکیه دوران آتاترک و حتى ترکیه امروز در مقابل غرب، و ایران دوره رضاخان و بسیارى از جوامع دیگر، مصداق روشنى از مردمى هستند که به خودباختگى ملى گرفتار آمده‏اند.

4. خودباورى فردى:

 نوعى دیگر از خودباورى، خودباورى فردى است که در قلمرو شخصیت افراد مطرح مى‏شود. توضیح آن‏که هر فردى داراى استعداد و توانایى‏هاى خاصى است که اگر آنها را درست‏شناسایى کند و در زندگى از آنها به صورت مناسب بهره‏بردارى نماید، در زندگى شخصى خود به تمام آمال واهدافى که دارد دست مى‏یابد و در پیشامدهاى زندگى نه دچار یاس و ناامیدى مى‏شود و نه در برخورد با مشکلات احساس خود کم‏بینى به او دست مى‏دهد. در نتیجه، به برکت این خودباورى و شکوفایى و تحقق آن فرد است که سست‏اندیشى و وابستگى بى‏جهت‏به دیگران از زندگى او به کلى دور مى‏شود. و به یک استقلال فکرى و عزت نفس کامل و اعتماد به نفس سازنده که موفقیت همه جانبه او را تضمین مى‏کند دست مى‏یابد.

ج. آفات خودباورى:

خود باورى نیز همچون سایر فضیلت‏هاى انسانى داراى آفاتى است که گاهى این آفت‏ها، زمینه ایجاد آن را در وجود جوان از بین مى‏برند یا پس از ایجاد از استمرار آن جلوگیرى به عمل مى‏آورند. مى‏توان گفت که ریشه تمام این آفت‏ها، به گونه‏اى به محدودیت تجربه جوان یا غلبه احساسات دوره جوانى او برمى‏گردد، یعنى جوان در برخورد با موانع خودباورى و اعتماد به نفس، به جهت عدم برخوردارى از تجربیات اجتماعى و فرهنگى کافى اغلب تحلیل و ارزیابى درستى از این آفت‏ها نمى‏تواند داشته باشد. لذا در موقع مواجه شدن با این امور به سادگى و با خوش‏بینى خاصى با آنها مواجه مى‏شود. در هر حال، براى خودباورى آفت‏هاى زیادى ذکر شده است که به برخى از آنهااشاره مى‏گردد:

1- جهل و ناآگاهى:

 انسان تا موقعى که نقش مهم خودباورى را در زندگى فردى و یا اجتماعى به طور کامل نشناسد و از سوى دیگر، استعداد و توانمندى‏هاى موجود در وجود خویش را به خوبى مورد شناسایى قرار ندهد و یا از سرمایه‏هاى بالفعل و بالقوه ارزشمند ملى و فرهنگى جامعه‏اش خبر نداشته باشد و بدتر از این، اگر از اهداف و نقشه‏هاى دشمنان بى‏خبر باشد، بى‏تردید از اتخاذ شیوه‏هایى که موجب ایجاد و یا تقویت‏خودباورى مى‏شوند عاجز خواهد بود. اگر این ضعف در سطح جامعه عمومیت پیدا کند، در نهایت، استقلال و وحدت ملى جامعه را در مقابل جوامع دیگر با خطر مواجه خواهد ساخت و حداقل زمینه وابستگى در بسیارى مسائل را در پى خواهد داشت. و بنابراین، یکى از خطرناکترین عوامل خودباختگى، که اساس خودباورى را از بین مى‏برد، جهل و ناآگاهى آحاد یک جامعه است تنها راه مبارزه با این خطر، گسترش سطح آگاهى‏هاى عمومى اقشار مختلف، به ویژه قشر جوان است تا از این طریق، ضمن شناسایى استعدادها و توانمندى‏هاى فردى و ملى و فرهنگى بتوانند توطئه‏هاى دشمنان را که اغلب تحت پوشش عناوین جذاب و به ظاهر زیبا جلوه مى‏کند، تشخیص دهند و با آنها به مبارزه برخیزند.

2- خود کم‏بینى و احساس حقارت:

همان‏گونه که عزت نفس و خودباورى روحیه مسئولیت‏پذیرى و احساس توانمندى و صبر و تحمل را ارتقاء مى‏بخشد، در مقابل، خود کم‏بینى و خودباختى زمینه بهره‏بردارى از سرمایه‏ها و توانمندى‏هاى فردى و ملى و فرهنگى را از بین مى‏برد. و این حالت چنان روحیه بى‏اعتمادى را در فرد و جامعه گسترش مى‏دهد که افراد به آسانى تحت تاثیر دیگران قرار مى‏گیرند. و از تن دادن به کارهاى بزرگ خوددارى مى‏کنند و به محض بروز کوچک‏ترین پیشامد ناگوار مایوس و ناامید مى‏شوند. بدیهى است که وقتى جوانان، که سرمایه‏هاى اصلى جوامع محسوب مى‏شوند، به چنین حالتى دچار شوند در موقع مواجه‏شدن با پیشرفت‏هاى مختلف سایر ملت‏ها آن‏چنان مرعوب مى‏شوند که به جاى تلاش بیشتر جهت‏برطرف ساختن عقب‏ماندگى‏هاى گذشته در اثر خود کم‏بینى به راحتى به مصرف کننده کالاهاى جوامع پیشرفته‏تر تبدیل مى‏شوند و در مقابل دریافت کالاهاى کم ارزش و پست، و تشریفاتى و تجملاتى آن‏ها ذخایر عظیم ملى خودشان را از دست مى‏دهند. امروزه وضع اغلب کشورهاى به اصطلاح جهان سوم و یا توسعه نیافته و در برابر کشورهاى صنعتى کم‏وبیش به همین شکل است.

3- تبلیغات دشمنان:

 یکى از مهم‏ترین عوامل تضعیف خودباورى، تبلیغات گسترده دشمنان است. امروزه یکى از شیوه‏هاى بسیار مؤثر نفوذ در افکار و اندیشه‏هاى اقشار مختلف مردم جوامع، استفاده از تبلیغات و ابزارهاى پیشرفته تبلیغى است. این روش، به قدرى کارساز است که از آن در عصر حاضر به جاى حمله‏هاى سنگین نظامى، که در زمان‏هاى گذشته تنها راه به سیطره درآوردن جوامع دیگر بود، استفاده مى‏شود. در عصر حاضر کشورهاى پیشرفته اهداف شوم تجاوزکارانه و توسعه‏طلبانه خود را از طریق به راه انداختن تبلیغات دامنه‏دار و همه جانبه تحقق مى‏بخشند و اولین کارى را که در ضمن این تبلیغات انجام مى‏دهند آن است که اعتماد به نفس و خودباورى مردم جامعه موردنظر را از راه‏هاى مختلف تضعیف مى‏کنند. دشمنان معمولا این کار را به چند طریق انجام مى‏دهند: اصول و دست‏آوردهاى فکرى و فرهنگى جامعه مقابل را، که در طول صدها و بلکه هزاران سال به دست آمده است، تحقیر و کم اهمیت جلوه مى‏دهند و از طریق تحریف تاریخ افتخارات آنها را نادیده مى‏گیرند. در مقابل، با دروغ و بزرگ‏نمایى‏هاى غیرواقعى اصول و مبانى فکرى و اعتقادى جامعه خود را به عنوان اصول مترقى معرفى مى‏کنند. نقاط ضعف جامعه مقابل را به طور مبالغه‏آمیز بزرگتر از آنچه هست نشان مى‏دهند. و به غلط، پیشرفت‏هاى موجود در جامعه خود را که معمولا در برخى عرصه‏هاست، به عنوان، پیشرفت همه‏جانبه معرفى مى‏کنند و به گونه‏اى وانمود مى‏کنند که تنها راه ترقى و تعالى تبعیت از شیوه‏هاى رایج در جوامع آنهاست. آنان از طریق استخدام روشنفکران مزدور نقاط منفى تاریخ جامعه خودشان را پوشیده نگه مى‏دارند و حتى در موارد زیادى دست‏آوردهاى ارزشمند جوامع دیگر را به مردم و فرهنگ خودشان نسبت مى‏دهند. و.... زمانى که این امور را به صورت گسترده مطرح کردند، افراد ضعیف‏النفس و کم اطلاع و خود کم‏بین جامعه مورد تهاجم قرار گرفته و به تدریج تحت تاثیر واقع مى‏شوند. نخست‏به فرهنگ و سرمایه‏هاى فکرى و اعتقادى جامعه خودشان بى‏اعتقاد و بى‏اعتماد مى‏شوند و سپس، به غلط پیشرفت در برخى عرصه‏هاى علوم تجربى جامعه دیگر را به معنى پیشرفته همه جانبه آن مى‏پذیرند. و تحت تاثیر تبلیغات استعمارگران به این باور مى‏رسند که تنها راه ترقى گرایش به ارزش‏هاى فکرى و فرهنگى جوامع پیشرفته است و نتیجه تمام این انفعال‏ها، از دست دادن اعتماد به نفس و خودباورى و در نهایت وابستگى فکرى و فرهنگى است که استقلال جامعه آنها را با خطر جدى مواجه مى‏سازد.

علاوه بر آنچه بیان شد، امور دیگرى چون: شکست‏ها، راحت‏طلبى، غرور، خودبزرگ‏بینى، رسوخ باور و اندیشه‏هاى غلط فکرى و فرهنگى، سستى و تنبلى و... از جمله آفات خودباورى در افراد، به ویژه جوانان است. بنابراین، اگر افراد جامعه‏اى خواهان پیشرفت و تعالى هستند باید از طریق اصلاح نظام آموزشى و تربیتى جامعه و بازنگرى در باورها و ارزش‏هاى فکرى و فرهنگى به جاى مانده از گذشته، تمام این‏گونه اوصاف و ویژگى‏هاى نادرست فکرى و اخلاقى را اصلاح نمایند و به یک انقلاب فکرى و فرهنگى، به ویژه در سطح اندیشه و اعتقادات نسل جوان دست‏بزنند. آن‏گاه از طریق احیاى ارزش‏هاى اصیل و حیات‏بخش روح اعتماد به نفس و خودباورى را در وجود این قشر، که مهم‏ترین سرمایه جوامع محسوب مى‏گردند، شکوفا ساخته و حفظ و استمرار خواهند بخشید.

پى‏نوشت:

1. اولئک کالانعام بل هم اضل... اعراف /179

  والسلام

 


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]


ماه خدا

دوشنبه 85 شهریور 27 ساعت 8:8 صبح

ماه رمضان ،ماه میهمانی خدا

ماه دعا ونیایش

ای خدا گفته بودی که بیا  ...


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]


روزه داری

چهارشنبه 85 شهریور 22 ساعت 7:48 صبح

« روزه داری، پرهیزکاری و قرب الهی »

 

"یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تـتـقون"

"ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شده است، همانگونه که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، تا پرهیزکار شوید."

(سوره بقره آیه 183)

 

در تورات و انجیل فرازهایی است که روزه را مدح می‌کند و آن را عظیم می‌شمارد و اما خود یهود و نصاری را می‌بینیم که تا عصر حاضر، در سال چند روز به اشکال مختلف روزه می‌گیرند؛ یا از خوردن گوشت و یا از آشامیدن شیر و یا از خوردن و آشامیدن به طور مطلق خودداری می‌کنند.

در قرآن کریم داستان روزه زکریا و قصه روزه مریم از سخن گفتن، آمده است و در غیر قرآن مسأله روزه از اقوام بی‌دین نیز نقل شده، همچنانکه از مصریان قدیم و یونانیان و رومیان و حتی بت پرستان هندی تا به امروز نقل شده، که هر یک برای خود روزه‌ای داشته و دارند، بلکه می‌توان گفت اینکه روزه عبادت و وسیله تقرب است، از اموری می‌باشد  که فطرت آدمی بر آن حکم می‌کند.

بت پرستان (همانگونه که اشاره شد) به منظور تقرب به الهه خود و در هنگامی که جرمی مرتکب می‌شدند، به منظور خاموش کردن فوران خشم خدایان خود روزه می‌گرفتند و همچنین وقتی حاجتی داشتند، به منظور برآمدنش دست به این عبادت می‌زدند. این قسم روزه در حقیقت معامله و مبادله بوده است؛ عابد با روزه گرفتن احتیاج معبود را بر می‌آورده تا معبود هم حاجت عابد را برآورد و یا او رضایت این را بدست می‌آورده، تا این هم رضایت او را حاصل کند.

ولی در اسلام روزه معامله و مبادله نیست؛ چرا که خداوند عز و جل بزرگتر از آنست که در حقش فقر و احتیاج و یا اثر پذیری و اذیت تصور شود. سخن کوتاه آنکه خداوند سبحان مبری و به دور از هر نقصی است؛ پس هر اثر نیکی که عبادتها داشته باشد – حال هر عبادتی که باشد – تنها عاید خود عبد می‌شود؛ همچنانکه اثر سوء گناهان نیز هر چه باشد به خود بندگان باز می‌گردد و این معنایی است که قرآن کریم به آن اشاره می‌نماید و می‌فرماید:

"اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده‌اید و اگر بدی کنید نیز به خود بدی کرده‌اید."(1)

در خصوص روزه همین بازگشت آثار طاعت به انسان را بیان می‌کند و می‌فرماید: فایده روزه تقواست (لعلکم تتقون). فایده داشتن تقوا مطلبی است که احدی در آن شک ندارد؛ چرا که هر انسانی به وسیله فطرت خود این معنا را درک می‌کند که اگر بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقاء یابد، اولین چیزی که لازم است به آن پایبند گردد، آنست که از افسار گسیختگی خود جلوگیری کند و بدون هیچ قید و شرطی سرگرم لذات جسمی و شهوات بدنی نباشد و خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد و خلاصه آنکه خود را از هر چیزی که او را از پروردگار متعال مشغول سازد، بپرهیزد.

و این تقوا تنها از راه روزه و خودداری از شهوت بدست می آید و نزدیکترین راه و مؤثرترین و عمومی‌ترین رژیم معنوی، به طوریکه همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره‌مند شوند و نیز هم اهل آخرت و هم طالبان دنیا از آن سود ببرند، عبارتست از خودداری از شهوتی که همه مردم در همه اعصار مبتلای آن هستند و آن عبارت از شهوت شکم – اعم از خوردن و آشامیدن – و شهوت جنسی می‌باشد. اگر مدتی از این سه چیز پرهیز کنند، به تدریج نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می‌گیرد و به مرور بر اراده خود مسلط می‌شوند. آن وقت در برابر هر گناهی عنان اختیار از کف نمی‌دهند و نیز در تقرب به خدا دچار سستی نمی‌شوند؛ چرا که روشن است کسی که دعوت خدا در اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسی مباح را اجابت می‌کند، قطعا در اجابت دعوت به دوری از گناهان و نافرمانیها شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود ...   

 

« برگرفته از تفسیر المیزان(2)، تالیف علامه طباطبایی (ره) »

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(1) - اسراء /7                                         (2) - ذیل سوره مبارکه بقره /183

 


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]


صحیفه سجادیه

شنبه 85 شهریور 11 ساعت 12:12 صبح
معماهای صحیفه سجادیه


معماها:
1. صحیفة سجادیه از کیست؟
2. صحیفه به چه معناست؟
3. نامهای صحیفة سجادیه کدام است؟
4. صحیفة‌سجادیه‌ مشتمل بر چه مضامینی است؟
5. سند صحیفة سجادیه ‌تا چه اندازه معتبر است؟
6. چرا به صحیفة سجادیه، «سحیفة کاملة سجادیه» گفته‎اند؟
7. سند صحیفة سجادیه به چه کسی منتهی می‎شود؟
8. آیا نسخه‎های اصلی صحیفة‌ سجادیه بر جای مانده‎اند یا خیر؟
9. صحیفه‎ای که نوة امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ نقل کرده با صحیفه‎ای که در نزد امام صادق ـ علیه‎السلام ـ بوده چه فرقی دارد؟
10. آیا از امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ کتاب و نوشتة‌ دیگری نیز بر جای مانده است یا خیر؟
11. چرا به صحیفة سجادیه، اخت القران «خواهر قرآن» می‎گویند؟
12. به چه کتابی اخ القران «برادر قرآن» می‎گویند؟
13.حضرت امام خمینی ـ قدس سرُّه ـ دربارة دعا چه تعبیری را به کار می‎برند؟
14. چند ترجمه از ترجمه‎های صحیفة سجادیه را نام ببرید؟
15. آیا از امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ دعاهای دیگری نیز نقل شده است؟
16. صحیفة سجادیه مشتمل بر چند دعاست؟
17. دعای اول و دعای آخر صحیفة سجادیه دربارة چیست؟
18. اولین و آخرین جملة ‌صحیفة‌ سجادیه دربارة چیست؟
19. طولانی‎ترین و کوتاهترین دعای صحیفة سجادیه کدام است؟
20. مناسبتهایی که در صحیفة سجادیه به آنها اشاره شده است کدامند؟
21. از چند عید اسلامی در صحیفه سخن به میان آمده است؟
22. در صحیفة سجادیه به کدام جنگهای صدر اسلام اشاره شده است؟
23. از فروع دین کدام یک در صحیفه آمده است؟
24. نام چند تن از پیامبران در صحیفه آمده است؟
25. کدام یک از نامهای قرآن در صحیفه آمده است؟
26. کدام یک از نامهای روز قیامت در صحیفه آمده است؟
27. چند نام از نامهای زیبای خدا در صحیفه آمده است؟
28. دعایی که بیشترین نامهای خدا در آن آمده است کدام است؟
29. در صحیفه چند آیه از آیات قرآنی آمده است؟
30. بیشترین آیات از کدام سورة قرآن آمده است؟
31. دعایی که بیشترین آیات در آن آمده است کدام است؟
32. در چند دعا ذکر شریف صلوات آمده است؟
33. نام پدر و مادر حضرت سجاد ـ علیه‎السلام ـ چیست؟
34. تاریخ تولد و شهادت و مکان تولد و محل دفن امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ را ذکر کنید؟
35. القاب امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ را نام ببرید؟
36. زندگانی حضرت سجاد ـ علیه‎السلام ـ مقارن با حکومت چه زمامدارانی بوده است؟
37. حضرت سجاد ـ علیه‎السلام ـ در زمان حیات چه معصومانی می‎زیسته است؟
38. حضرت سجاد ـ علیه‎السلام ـ به دست چه کسی به شهادت رسید؟
39. زید بن علی (فرزند امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ ) در چه سالی به شهادت رسید؟
40. امام صادق ـ علیه‎السلام ـ دربارة یحیی (نوة امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ و پسر زید) چه فرموده است؟
پاسخ‎ها:
1. حضرت سجاد ـ علیه‎السلام ـ ؛ امام چهارم.
2. به پاره‎ای از پوست یا کاغذی که در آن چیزی می‎نویسند «صحیفه» گفته می‎شود و چون دعاها را روی صحیفه می‎نوشتند به خود دعاها نیز صحیفه گفته‎اند.
3. «انجیل اهل بیت»، «زبور آل محمد»، «خواهر قرآن» و «صحیفة کامله».
4. مضامین فراوان و متنوعی چون اصول اعتقادی، فضیلتهای اخلاقی، سنّتهای الهی، شرافتهای انسانی، مسائل روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و...
5. صحیفة سجادیه دارای عالیترین سندهاست اگر چه بلندی مضامین، شیوایی عبارات و هماهنگی مطالب آن برای صحت انتساب آن به امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ کافی است.
6. چون در صحیفة‌ سجادیه برای مسائل گوناگون و نیازهای مختلف انسانی دعایی آمده است به آن، «صحیفة کامله» گفته‎اند یعنی صحیفه‎ای که کامل و فراگیر است و به همة ابعاد انسانی پرداخته است. البته «صحیفة فاطمة زهرا ـ علیها‎السلام ـ» و «صحیفة علی ـ علیه‎السلام ـ» نیز کامل هستند ولی بدین صفت، مشهور نشده‎اند از این جهت این وصف به صحیفة سجادیه مخصوص گردیده است.
7. امام باقر ـ علیه‎السلام ـ و برادر شهیدش زید بن علی.
8. نسخه‎ای از صحیفة سجادیه به خط زید بن علی (فرزند امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ) در کتابخانه واتیکان موجود است. نسخه‎ای هم به خط امام باقر ـ علیه‎السلام ـ در نزد امام صادق ـ علیه‎السلام ـ محفوظ بوده و محتمل است که از جملة «مواریث امامت» در نزد امام زمان ـ عًجَلَ الله تعالی فَرَجَهُ الشریف ـ باشد.
9. از یحیی پسر زید (نوة امام سجاد) صحیفه‎ای نقل شده است که با صحیفه‎ای که در نزد امام صادق ـ علیه‎السلام ـ بوده کاملاً منطبق است.
10. بلی، «رسالة حقوق» نیز از امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ بر جای مانده است. این رساله به بیان پنجاه حق فردی و اجتماعی پرداخته است.
11. چون پس از نهج البلاغه، بهترین کتابی است که بیانگر معارف بلند و حقایق عمیق قرآنی است.
12. نهج البلاغة‌ حضرت علی ـ علیه‎السلام ـ .
13. «قرآن صاعد»؛ ایشان این تعبیر را از استاد خود در علوم و معارف الهی حضرت آیت الله شاه آبادی ـ قدس سرُّه ـ نقل می‎فرمودند.
14. صحیفة سجادیه ترجمه‎های متنوعی دارد که به عنوان نمونه به چند ترجمه بسنده می‎کنیم:
ـ ترجمة مرحوم مهدی الهی قمشه‎ای
ـ ترجمة مرحوم فیض الاسلام
ـ ترجمة‌ علامه مرحوم میرزا ابوالحسن شعرانی
ـ ترجمة مرحوم صدر بلاغی
ـ ترجمة محمد آیتی
ـ ترجمة سید احمد فهری
ـ ترجمة حسین انصاریان
15. بلی، به عنوان نمونه می‎توان «مناجات خمس عشره» امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ را که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است، نام برد.
16. پنجاه و چهار دعا.
17. دعای اول دربارة حمد و سپاس خدا و دعای آخر دربارة درخواست دور گردانیدن غم و اندههاست.
18. اولین جمله دربارة حمد و ستایش خدا و آخرین جمله دربارة صلوات بر محمد ـ صلی الله عَلیهِ وَ اله و سَلَّم ـ و خاندان پاک اوست.
19. طولانی‎ترین دعا،‌ دعای چهل و هفتم است که در روز عرفه خوانده می‎شود و کوتاهترین دعا، دعای هجدهم است که در هنگام رفع گرفتاری و پیشامدها و روا شدن حاجات به جهت تشکر از خداوند خوانده می‎شود.
20. مناسبتهایی مانند: حج و عمره،‌ جمعه،‌ ماه مبارک رمضان، لیلة القدر، عید فطر، عید اَضْحی(قربان)، روز عرفه، هجرت پیامبر ـ صلی الله عَلیهِ وَ اله و سَلَّم ـ فتح مکه، جنگ بدر.
21. از سه عید جمعه، فطر، اَضْحی(قربان).
22. جنگ بدر، فتح مکه.
23.نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.
24. نام سه تن؛ حضرت آدم ـ علیه‎السلام ـ، حضرت ابراهیم ـ علیه‎السلام ـ، حضرت محمد ـ‎صلی الله عَلیهِ وَ اله و سَلَّم‎ـ .
25. کتاب، نور، مُهَیْمن، فرقان، وحی، شفا، میزان، عَلَم نجات و...
26. روز جزا و پاداش (یوم الدین)،‌روز آشکار شدن نهانها (یوم تُبلی السرائر)، روز فَزَع بزرگ (یوم الفزع الاکبر)، روز حسرت و پشیمانی (یوم الحسرة و الندامة)، هنگامة عظیم قیامت (یوم الطّامّة)، روز ملاقات با خدا (یوم التَّلاق) و... .
27. پنجاه و نُه نام.
28. دعای چهل و هفتم که در روز عرفه خوانده می‎شود.
29. بیست و یک آیه.
30. سورة بقره.
31. دعای چهل و پنجم که دربارة بدرقة ماه مبارک رمضان است.
32. چهل و شش دعا.
33. پدر بزرگوار ایشان «امام حسین ـ علیه‎السلام ـ»‌ و مادر ارجمند ایشان «شهر بانو» دختر یزدگرد است. شهر بانو دختری پاک و عفیف بود. وقتی لشکر اسلام بر پدرش، یزدگرد، پیروز شدند او را در جمع اسیران به مدینه آوردند . سرانجام شهربانو، امام حسین ـ علیه‎السلام ـ را به عنوان همسر برگزید این انتخاب بر اساس عنایت حضرت زهرا ـ‎علیها‎السلام‎ـ بود که شهربانو پیش از اسارت در خواب دیده بود.
34. حضرت در سال 38 هجری در شهر مدینه متولد و در سال 95 هجری به لقاء الله پیوستند و در قبرستان بقیع مدفون گردیدند.
35. زین العابدین، سید العابدین، زین الصالحین، خاشع، متهجّد، زاهد، عابد، بَکّاء، سجاد و... .
36. عبدالملک و فرزندش ولید.
37. تا دو سالگی در دوران حیات و حکومت جدش حضرت علی ـ علیه‎السلام ـ‌، پس از آن در زمان حیات و امامت امام حسن و امام حسین ـ علیهما‎السلام ـ، پس از آن قسمتی از حیات و زندگانی فرزندش امام باقر ـ علیه‎السلام ـ و نوه‎اش امام صادق ـ علیه‎السلام ـ را درک کرده‎اند.
38. ولید بن عبد الملک حضرت را به وسیلة «زهر» مسموم و به شهادت رساند.
39. در سال 121 هجری شهید شد و در «کناسة کوفه» به دار آویخته شد.
40. یحیی پسر زید و نوة امام سجاد ـ علیه‎السلام ـ، از جمله افرادی است که صحیفة سجادیه در نزد او بوده است امام صادق ـ علیه‎السلام ـ دربارة ایشان فرموده است: «رحِمَ الله ُ ابْنَ عَمّی وَ اَلْحَقَهُ بِآبائِهِ وَ اَجْدادِهِ»؛ خدا پسر عمویم را بیامرزد و به پدران و اجدادش ملحق کند.


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]


صفحه شروع ...

یکشنبه 85 مرداد 29 ساعت 12:24 صبح

قرآن کریم 

صفحه شروع جزءهای قرآن کریم

برای بدست آوردن صفحه شروع جزءهای قرآن کریم مطابق خط عثمان طه:

ابتدا شماره جزء رادرعدد 2 ضرب کرده، عددبدست آمده را منهای 2 نموده وسپس  جلوی عددبدست آمده عدد 2 رااضافه می کنیم.مثلا جزء انتخابی ما جزء سیزدهم قرآن کریم است.

26=2*13

24=2- 26

جلوی عدد 24 عدد 2 رااضافه می کنیم می شود: 242

وصفحه242 صفحه شروع جزء سیزدهم می باشد .

اللهم نورقلوبنا بالقرآن


نوشته شده توسط : سیدعابس حسینی

نظرات دیگران [ نظر]


<      1   2